Bezpieczeństwo i technika jazdy

Bezpieczeństwo oraz technika jazdy to podstawa!

Jazda samochodem to jedna z najbardziej powszechnych i zarazem jedna z najbardziej niebezpiecznych umiejętności jaką wykonuje większość z nas. Dodatkowo każdy z nas ma przeświadczenie, że o jeździe autem wie już wszystko bo od X lat nie miał wypadku albo po prostu uważa że kurs w którym uczestniczył podczas przygotowań do egzaminu na prawo jazdy nauczył wszystkiego albo po prostu pracuje jako przedstawiciel i miesięcznie przejeźdża ponad 10 tysięcy kilometrów. Jednak badania oraz szkolenia w Akademii Bezpiecznej Jazdy pokazują że 80% kierowców nie posida 80% podstawowych umiejętności.

  1. Jak kręcić kierownicą? Statystyki mówią że prawie 60% osób nie robi tego poprawnie. Czyli banalna umiejętność która może nam uratować życie w krytycznej sytuacji.
  • Jak trzymać kierownicę? Uchwyt - zawsze obie ręce, chwyt zamknięty (kciuki w środku !), ręce powinny znajdować się nieznacznie ponad środkiem kierownicy.

  • Jak kręcić kierownicą nie krzyżujemy rąk, kręcimy rotacyjnie nie przekładamy rąk!

  1. Jak siedzieć "za kierownicą" - to jak siedzimy za kierownicą determinuje szybkość naszych reakcji, nasze zdrowie oraz możliwości szybkiej reakcji w sytuacji krytycznej. Niepoprawna pozycja skutkuje:
    • Brakiem swobody operowania kierownicą
    • Uniemożliwia poprawny dostęp do pedałów (gazu, hamulca, sprzęgła)
    • Może ograniczyć widoczność
    • W razie wypadku może utrudnić wydostanie się z pojazdu, a w niektórych wypadkach może kosztować nas życie

Pozycja za kierownicą - Robert Kubica

Rys: Pozycja za kierownicą - Robert Kubica.

Każdy chce jeździć jak Robert Kubica a zatem zacznijmy od siedzenia jak najlepszy polski kierowca.

Odległość siedzenia od kierownicy
definicja pozycji za kierownicą mówi że: przy wciśniętym do oporu sprzęgle noga pozostaje lekko zgięta - kąt ugięcia nogi w kolanie ok. 300

Kąt oparcia
opierając wygodnie plecy o oparcie powinniśmy swobodnie sięgać nadgarstkiem do górnego punktu na kierownicy bez odrywania górnej części pleców od fotela. Kąt między udami a tułowiem ok. 900.

Zagłówki 

ustawione wysoko- tak by głowa nie wystawała ponad ich górną krawędź

Poprawna pozycja "za kierownicą"

 

PASY

Zapięte poprawnie pasy to o 50% mniejsze prawdopodobieństwo odniesienia obrażeń lub śmierci podczas wypadku!

WAŻNE: Poduszka powietrzna w kierownicy samochodu współdziała razem z pasami bezpieczeństwa w taki sposób iż skutkiem wystrzelenia poduszki bez zapiętych pasów może być złamanie karku. Wiotczejąca poduszka razem z napiętymi pasami reguluje naszą odległość od koła kierownicy.

  1. Pośpiech i nadmierna prędkość to główne przyczny wypadków. Nikt z nas nie zdaje sobie sprawy że zwiększenie prędkości o 10 -40 km/h przy dystansie 100 km nie daje nam wcale tak wielkiej oszczędności a powoduje:
    1. większe zużycie paliwa,
    2. większą możliwość poważnego urazu w razie wypadku,
    3. znikomą oszczędność czasu.

Czas potrzebny do pokonania dystansu 100 km zależnie od prędkości

Ile przejeżdżamy w 1 sekundę? Przy 100 km/h jest to prawie 28 metrów. Najlepsi kierowcy od momentu dostrzeżenia sytuacji niebezpiecznej reagują w ok 2-3 sekund czyli zanim samochód zacznie hamować przejeżdzją prawie 90 metrów!