Technika jazdy – poślizg, nadsterowność i podsterowność

Jak radzić sobie z nadsterownością oraz podsterownością? Jak nie dać się poślizgowi w zimie. Na te i o wiele więcej odpowie instruktor doskonalenia techniki jazdy Zbigniew Łacisz w kolejnym filmiku poświęconym technice jazdy. Zapraszamy!


W dzisiejszym odcinku naszej serii filmów ABC kierowcy dowiemy się jak radzić sobie z poślizgiem nadsterownym i poślizgiem pod sterownym.

Co to jest nadsterowność i podsterowność?
Nadsterowność to tendencja samochodu do zacieśniania łuku zakrętu. Przód samochodu ,,wchodzi” mocniej w zakręt niż jego tył. Tył zaczyna wyprzedzać przód auta w zakręcie, powodując obrót pojazdu wokół własnej osi. Podsterowność natomiast to tendencja do poszerzania łuku drogi. Samochód jest wynoszony na zewnątrz drogi, szczególnie przednią osią. Nie zawsze tak jest, ale można powiedzieć, że tendencje do podsterowności mają samochody przednionapędowe. Jednak podsterowność może dotyczyć również aut z tylnym napędem. Stosowanie dociśnięcia przedniej osi samochodu przed zakrętem poprzez hamowanie silnikiem(ujęcie gazu), lub lekkie hamowanie(samochodem z ABS) pomaga zwiększyć przyczepność i zmniejsza tendencję do podsterowności.